Val, välja, valt

Ett helt nytt hus, ett helt nytt hus att inreda och färgsätta, ett helt nytt hus att göra till vårt hem. De är så många val som ska göras, val av sådant som jag inte alls tänkte på, såsom blandare, lister, kontakter, fönsterbrädor m.m. m.m. När vår husleverantör frågade - och vilka blandare vill ni ha? Blev mitt svar: Blandare? Vadå blandare? En blandare är väl bara en blandare?

Jag har aldrig någonsin tänkt på vad folk har för blandare, de är ju bara en blandare och alla ser väl ut ungefär på samma sätt. Vi fick en internetadress som vi kunde gå in och titta på och det fanns ungefär 2 000 olika blandare att välja på. När alla dessa bortglömda val skulle göras var jag helt ärlig lite less, jag ville få iväg beställningen så att huset skulle komma någon gång. Vi hade ju redan gjort alla val, tyckte jag, kök (ritat om köket, ett par gånger), vitvaror, badrumsinredning, golv, inner- och ytterdörrar, kamin m.m. Till saken hör ju att vi drog igång det här ganska precis när vi fått en ny liten familjemedlem. Denna nya lilla familjemedlem som inte alls tyckte/tycker om att sova gjorde att vi inte fick så mycket tid att tillsammans sätta oss ner och fundera. Så när vi kom till dessa val (blandare) blev de att vi "bara tog något" för att bli klar och kunna skicka iväg beställningen. Jag tror inte att jag kommer att ångra att vi inte la ner mer tid på att välja t ex blandarna, tror inte att jag kommer att tänka så mycket på hur dom ser ut bara dom fungerar och de förutsätter jag när man betalar tusenlappar för dom. Nog om detta!

Nu är det i alla fall dax för nya val, de val vi inte gjorde i samband med beställningen av huset. Val av kakel och klinker, färger och tapeter m.m. Dessa val är ju betydligt roligare än val av blandare, men betydligt svårare. Det måste ju bli rätt, kakel och klinker i ett badrum byter man inte gärna för att man inte blev helt nöjd eller för att man är less på färgen. Så vad ska man välja? Jag tänker mig vitt på vägarna och grått (ganska mörk grå) på golven. Det känns som att det håller i längden, jag tror inte att man lessnar på vitt och grått. När det är så neutrala färger kan man ju istället ha färgglada handukar och annat.

Så då var de färdigt, eller? Vilken storlek ska vi ha på plattorna? Vilken nyans ska vi ha? Ska vi ha matta eller blanka? Det finns helt enkelt för mycket att välja på. Nog om detta.

I resterande huset blir det vita väggar. Vi tänkte att vi målar väggarna vita, bor en stund och känner efter vart vi eventuellt skulle vilja ha någon annna färg, tapet eller fondvägg. Det är så svårt att föreställa sig hur det kommer att bli och hur det ser ut med våra möbler så jag tror att det blir bäst så här. Vitt gäller hela huset förutom Milias rum, dit vill jag hitta någon färgglad tapet att antingen ha i hela rummet eller på en vägg. Det är ju ett barnrum, hon kan ju inte ha ett helt vitt rum.

När Mio släppte sin höstkatalog hittade jag tapeten med stort T till Milias rum. Efter att ha frågat nästan halva personal styrkan på Mio varuhuset blivit skickad både hit och dit fick jag tillslut veta att det inte var någon tapet utan ett tygstycke... NEJ! Hon som gav mig svaret, efter att ha ringt huvudkontoret, sa - det är ingen tapet, det är ett tygstycke som dom satt upp för fotograferingen och dom kom på i efterhand att det inte var så smart. Antagligen är det väl fler än jag som har efterlyst den tapeten.

Nu har jag i alla fall hittat några nya alternativ, bland annat två tapeter från Sandberg Tyg & Tapet: www.sandbergtapeter.com



Båda dessa tycker jag är fin, de är roligt att det är flera olika färger då blir man inte så låst när man ska matcha gardiner, kuddar, möbler, mattor m.m.

Även dessa från www.midbec.se tyckte jag var fin. Finns även i andra färger.





Om det blir den övre tapeten med stjärnor skulle jag vilja ha den här mattan till.
Star från MIO, finns även i beige, svart och marinblå.

Star
www.mio.se

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0