Det finns ett slut...

Nu börjar jag också känna att det finns ett slut på de här bygget. Nu talas det om spackling, kamin, lägga golv m.m, trodde att det låg längre bort i tiden.

Imorgon eller på fredag kommer dom och sätter in kaminen. Mathias var där igår kväll och spacklade väggen som kommer bakom kaminen. I dagarna kommer han som ska spackla övriga huset och påbörjar de, allt är inte riktigt färdigt för att spacklas men de finns att göra ändå. Vilken tur att vi anlitar proffs för att spackla och slipa, det är hur mycket som helst, alla väggar och alla tak förutom taket i "högdelen". Tanken på att göra det själv gör mig nästan illamående, tänk vilken tid det skulle ta och tänk vad mycket slipning det skulle bli, usch.

Imorgon eller på fredag kommer också rörmockaren och sätter igång golvvärmen provisoriskt för att kunna torka ut den sista fukten samt få upp lite värme i huset.

I fredags var jag och Mathias och titta runt lite på kakel och klinkers, vi vet vad vi vill ha på väggarna men golven har jag inte en aning om, har inte hittat något som jag fastnat för. Problemet är ju inte att det inte finns något som är snyggt utan att det finns alldeles för mycket. Sen är det så svårt när man bara ser några få plattor fastsatt på en träskiva, jag skulle vilja se ett helt golv tillsammans med de väggplattor jag vill ha i ett visningsrum. Vi får helt enkelt fortsätta leta men det börjar bli ont om tid. Tror att vi ska prata med säljaren och berätta ungefär hur vi har tänkt oss så får han/hon ta fram kanske fem olika alternativ att välja på. 

Vi tittade även på lite belysning, utomhus och inomhus.  Vi hade sån tur att de lampor som vi hade bestämt oss att inhandla på den ena affären, senare, hade den andra affären till 40% rabatt, nu. Sån tur har inte vi, egentligen. V kom hem med 48 st inomus spottar, 6 st utomhus spottar och 5 st utomhus lampor, inte illa. De är så skönt för varje sak som beslutas och blir klar, de är mycket som ska väljas (lyxproblem, jag vet).



I söndags och igår gjorde Mathias klart med dom sista dragningarna till centraldammsugaren så till veckan kan dom komma och sprutisolera på vinden.

Idag har Mathias och senare även Dan satt upp pottor i taket till spottarna i allrummet, 8 st. I badrummen är det gjort sen tidigare, 5  i stora + 2 i lilla. Dom har även börjat med formen till bron vid huvudentren, den gjuts förmodligen under helgen. Känns väldigt skönt att få en riktig bro på en gång, slippa gå på en lastpall ända fram till våren.


Pottorna


Formen till den blivande bron

Milia har naturligtvis också varit där och "hjälpt" till. Läst lite ritningar,  plockat med skruvar och spikar (de blir nog en del sorteringsjobb i dom lådorna nu). Idag när vi var där nere kom dom första snöflingorna, Milia var väldigt förvånad och nyfiken på vad det var som kom fallande från himelen.

     



Jag har tidigare skrivit att garageporten sitter på plats men jag hade ingen bild då så det kommer en nu istället.



De var allt för denna gången.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0