Åh, va jag är dålig på de här...

Jag är inte speciellt duktig på att hålla den här bloggen uppdaterad, jag sköter inte min del i husbygget, skäms. Visserligen är den ju för vår egen skull för att vi själv ska kunna gå tillbaka och titta när saker och ting gjordes och, till viss del, hur det gjordes. Nu är det ju så att det faktiskt är några fler än vi som läser i bloggen och det kan ju vara roligt för dom, även för oss, om det inte står; i förrgår, för två dagar sen, för en vecka sen.

Med andra ord, jag ska verkligen försöka bättra mig. Nu kommer en sammanfattning, förhoppningsvis den sista, sen så.

Sist jag skrev något så skulle jag få vara med och hjälpa till, det är BARA lite över en vecka sedan nu (fredag 12/9). Jag var med och jag fick hjälpa till, med annat än kaffekokning och fika framdukning. 

Vi började med att åka och hämta brädor som skulle användas till byggställningen dagen efter. Sen åkte Mathias iväg och lämnade tillbaka betongslipmaskinen och hyrde en annan. Under tiden fick jag kapa upp spillvirke i lagom storlek för att kunna elda i kaminen till vintern.



När Mathias var tillbaka satte vi igång med att sätta upp reglar mellan en av de bärande väggarna och taket. Mathias tyckte att vi fick ganska mycket gjort medan jag tyckte tvärtom. Men det är nog så att allt tar en j...a tid. Sen blev det ju lite städa också eftersom Mathias hade hyrt ytterliggare en slipmaskin, som skulle ta lite bättre, och ville hinna lämna tillbaka den innan kl. 16 för att slippa hyra den över helgen. 



Som ni ser själva på bilden ovan så resulterade slipandet i väldigt, väldigt, väldigt mycket damm. Lagom tills dess att Mathias skulle börja slipa golvet så kom min mormor och moster ner och hälsade på. Med sig hade dom kaffe och fikabröd, eftersom jag inte riktigt kunde göra något själv så kunde ju jag sitta i husvagnen och fika i lugn och ro. Så länge har jag inte fikat "ostört" på ett år...    

På lördag kl. 08.00 kom våra två proffisionella snickare som ska hjälp oss framöver. Dom tyckte att vi skulle göra klart ute på en gång och så blev det. Snickarna, Mathias och Göran var där hela dagen och höll på ute. Vilken skillnad det blir när all ytterpanel kommer på plats, huset blir liksom helt.

         

Söndag, vilodag. Men Mathias var ner en sväng  i alla fall. Han gjorde lite av de snickarna sa att han skulle göra tills dom kommer nästa gång.

Måndag, Mathias, Göran och snickarna fortsatte med att göra klart ute, snickra panel m.m.

Tisdag, Mathias och Dan var där hela dagen och lade blan annat ströläckten på garagetaket och borrade i hål i hustaket för blivande luftspalt. PÅ eftermiddagen kom snickarna tillbaka och fortsatte ute med huset. Göran var också med på eftermiddagen.

Onsdag, Mathias gjorde iordning luftspalten under hustaket, fågelnät, papp och spiknubb. Idag "flyttade" snickarna in men det är fortfarande inte helt klart ute. Dom började med att plasta och regla innertaket på ena sidan av åstaket.

Torsdag, på förmiddagen åkte Mathias iväg och köpte plåtdetaljer till garaget. Efter lunch kom Dan och då gjordes det landgångar och förrådsutrymmen på blivande vinden. Snickarna plastade och reglade klart den sidan som dom påbörjade dagen innan.

Fredag, vilodag för snickarna men inte för Mathias. Han påbörjade grävandet runt huset för dräneringsslangen.

Lördag (IDAG), Mathias och Dan fortsatte att gräva runt huset. Nu ligger dräneringsslangen under marken, med andra ord dräneringsarbetet är färdigt. Snickarna började och gjorde klart andra sidan om åstaket med plast och reglar.        

  


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0